Dijous 13 de gener de 2022, a les 18 h, se celebrarà l’acte de lliurament del I Premi Miquel Biada i Bunyol sobre la temàtica d’infraestructures, atorgat als senyors Santiago Montero Homs i Carles Viader Soler, autors de l’obra guardonada “Ideas para la transición ferroviaria en Catalunya. Movilidad, urbanismo y vivienda”. El premi serà lliurat pel delegat de l’IEC a la Societat Catalana d’Economia (SCE), el senyor Andreu Mas-Colell.
En el discurs de recepció, els premiats abordaran dues temàtiques de la màxima actualitat: «El canvi d’ample de via utilitzant fons europeus Next Generation» (Santiago Montero) i «Els criteris bàsics per a la transició ferroviària» (Carles Viader). Seguidament s’obrirà un debat entre tots els assistents moderat pel president de la SCE.
L’acte se celebrarà a la Sala Puig i Cadafalch i tindrà un format híbrid. Si us hi voleu inscriure, envieu un missatge a l’adreça electrònica sce@iec.cat, indicant si voleu assistir-hi presencialment o bé mitjançant la plataforma Zoom.
El Sr. Santiago (familiarment Jaume) Montero i Homs va néixer a Barcelona el 1946. Va començar a treballar molt jove mentre estudià successivament per Perit i Enginyer Industrial. Ha tingut una extensa trajectòria professional com alt executiu en empreses d’instal·lacions i construccions industrials que ha simultaniejat amb responsabilitats tècniques i corporatives. Entre 1991 i 2010 ha estat Delegat d’Aenor al Comité Europeu de Normalització (CEN-TC-191 contra incendis) a la vegada que entre 1996 i 2002 va ser escollit President de la Patronal Espanyola d’empreses de Protecció contra incendis. (Tecnifuego-AESPI a Madrid).
Entre 1990 i 2000, el President de la Cambra de Barcelona Antoni Negre Vilavechia, el va comissionar per representar a la Cambra en la gestió de temes infraestructurals. Entre altres, va participar a la reforma de la Fira (1990-1994), desviament del Llobregat (1993-1994) i la reforma del Aeroport (1996-1999).
Entre altres publicacions ha escrit dos llibres sobre infraestructures: “El Ferrocarril, medio de transporte del Siglo XXI” Ed. Doble-erre a 2013, i ara, junt amb Carles Viader, el treball premiat per la SCE.

El Sr. Carles Viader i Soler va néixer a Barcelona el 1974. Va estudiar Enginyeria de Camins Canals i Ports (Barcelona 2000) i té inquietud per les humanitats (UOC Master Sociologia i la societat de la informació). Va començar la seva trajectòria professional en el camp de la hidràulica i després d’un breu pas per l’Autoritat del Transport Metropolità, s’ha dedicat al món del ferrocarril. Primer en la coordinació de les obres de l’Alta velocitat en la seva interacció amb el ferrocarril convencional des de Vilafranca fins a la Frontera Francesa, en la direcció d’obra de l’intercanviador de la Sagrera Meridiana. Una darrera etapa duu 10 anys al Regne Unit implicat en el disseny de l’Alta velocitat britànica i en el procediment d’aprovació al parlament del Westminster. Primer va participar en el disseny del tram Londres Birmingham i després en el tram Birmingham Leeds. Ara mateix és Project Manager del disseny de la nova línia d’alta velocitat i mercaderies entre la frontera Estònia i Riga.